فصل فوتبالی آغاز شده و فیفا 20 و PES 2020 به عنوان پرطرفدارترین بازی‌های شبیه‌ساز فوتبال در دسترس کاربران قرار گرفتند. فیفا و PES هر کدام امسال نظرات مثبت و منفی گوناگونی دریافت کردند و هر کدام مناسب گروه خاصی از کاربران هستند. در ادامه به تفاوت‌ها و شباهت‌هایی که میان این دو بازی وجود دارد خواهیم پرداخت.

تغییر فیزیک

اولین نکته در مورد هر دو بازی به تغییر فیزیک بازیکنان در زمین مسابقه برمی‌گردد. فیزیک بازیکنان در PES 2020 کاملا متحول شده و آن‌ها به نرمی در زمین فوتبال جابجا می‌شوند. از سوی دیگر انیمیشن‌های بازیکنان در فیفا 20 هم دچار تغییر شده و حتی اگر از طرفداران همیشگی این سری هم باشید مدتی طول می‌کشد تا به طور کامل به آن عادت کنید.

در این بخش مشکل خاصی وجود ندارد و هر دو بازی تجربه بهتری نسبت به نسخه‌های قبلی خود ارائه می‌دهند. البته پیشرفت انیمیشن‌ها در PES 2020 مشخص‌تر است و زدن دریبل‌های تماشایی لذت‌بخش‌تر از هر زمان دیگری شده.

 

شبیه‌سازی چهره بازیکنان نیز یکی دیگر از پیشرفت‌های مهم در PES 2020 محسوب می‌شود و حال گروه بزرگ‌تری از بازیکنان با چهره واقعی خود در شبیه‌ساز فوتبال کونامی حضور دارند. با این وجود بعد از تجربه هر دو بازی برای مدت زمان نسبتا طولانی، انیمیشن صورت بازیکنان در فیفا 20 را بیشتر دوست دارم. چهره بازیکنان در PES با وجود آنکه طبیعی است هنوز حس چندانی ندارد و به همین خاطر واکنش‌های بازیکنان در زمین مسابقه کمی غیر عادی و عجیب به نظر می‌رسند.

 

زمین مسابقه

مهم‌ترین تغییر در مورد هر دو بازی به گیم‌پلی آن‌ها برمی‌گردد. هم PES 2020 و هم فیفا 20 بازی‌های آهسته‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی خود هستند. در PES 2020 آهسته‌تر شدن بازی به واقعی‌تر شدن آن کمک کرده و حال شما می‌توانید با برنامه‌تر در زمین مسابقه عمل کنید. از سوی دیگر، آهسته شدن گیم‌پلی فیفا 20 تمرکز بازی روی دفاع را بیشتر کرده.

 

به این معنا که دفاع در فیفا 20 به شدت تاکتیکی‌تر از PES بوده و شما باید بازیکنان را دقیق‌تر برای گرفتن توپ حرکت دهید. همچنین امکان تعریف وظیفه دروازه‌بان هم به بازی اضافه شده و می‌توان این دستور را به گلر داد که در مواقع ضروری سریعا از دروازه خود خارج شده و به سمت توپ یورش ببرد. تغییرات دفاع در فیفا 20 خوب از آب درآمده و نتایج بازی‌ها بر خلاف نسخه گذشته منطقی و نزدیک‌تر به واقعیت است. همچنین این تغییر باعث شده تا به ثمر رساندن گل نسبت به گذشته برنامه بیشتری بطلبد و در نتیجه لذت بیشتری هم داشته باشد.

 

اگر از نقطه ضعف PES 2020 در دفاع عبور کنیم بازی در سایر بخش‌های گیم‌پلی می‌درخشد. به لطف انیمیشن‌های روانی که پیش از این به آن‌ها اشاره کردیم توپ به خوبی بین بازیکنان جابجا می‌شود و درگیری‌های فیزیکی هم به بخش مهم‌تری از بازی تبدیل شده‌اند. زدن شوت مانند گذشته لذت بخش است و دادن پاس‌های کوتاه طولانی و برنامه‌ریزی تاکتیکی هم شما را خسته نخواهد کرد.

 

در مقابل، یکی از انتقادهای بزرگ به فیفا 20 به بد قلق بودن حرکت توپ در زمین مسابقه برمی‌گردد. برای مثال برای خود من چند باری پیش آمد که توپی که شوت کردم بعد از برخورد به رقیب به طرز عجیبی تغییر جهت داد و در یک مسیری که اصلا نباید حرکت کند، حرکت کرد و به درون دروازه رفت. این مشکل در مورد لو دادن توپ هم وجود دارد و بعضی از مواقع بازیکنان در کنترل توپ به شکل عجیبی دچار مشکل می‌شوند و همین موضوع می‌تواند رقیب را در موقعیت حمله قرار دهد.

 

ضربات آزاد در فیفا 20 متحول شده‌اند و حال شما مکانیک‌های بیشتری برای کنترل یک ضربه آزاد دارید. در نتیجه این تغییرات می‌توانید با گذشت زمان دقت ضربات خود را بالا برده و درصد بیشتری از آن‌ها را تبدیل به گل کنید و مانند نسخه‌های قبلی دیگر گل کردن یک ضربه کاشته به آرزوی بزرگ کاربران تبدیل نخواهد شد که خود این اتفاق نکته مثبی است.

 

در PES 2020 شرایط کاملا فرق می‌کند. زدن ضربات آزاد فرق چندانی با قسمت‌های قبلی ندارد و خود من توانستم اولین کاشته خود در بازی را تبدیل به گل کنم. تصمیم در مورد این که در این بخش کدام یک از دو بازی بهتر عمل کردند بیشتر از هر المانی به سلیقه شما برمی‌گردد.

 

حالت‌های بازی

برگ برنده امسال فیفا بخش ولتا است که در آن شما می‌توانید حالت‌های مختلفی از فوتبال خیابانی، از فوتبال سه‌به‌سه گرفته تا فوتسال را تجربه کنید. با وجود آن که در حالت دروازه کوچک بازی چندان استاندارد نیست در بخش فوتسال ولتا به خوبی خودش را نشان می‌دهد و حس و حال تازه‌ای به نسخه جدید فیفا می‌بخشد.

 

البته، از آن‌جایی که برای ساخت این بخش هم از همان موتوری استفاده شده که فیفا 20 هم با آن ساخته شده، حس و حال ولتا آن‌طور که باید و شاید متفاوت از مسابقات عادی نیست و به همین شاید عده‌ای زودتر از آن‌چه که باید از تجربه این بخش خسته شوند.

 

به جز آلتیمیت تیم که تغییرات گسترده‌ای به خود دیده و شما می‌توانید در نگاه نزدیک ویجیاتو به این بخش با تغییرات آن بیشتر آشنا شوید، دیگر حالت‌های بازی فیفا مثل پرو کلاب و مای کریر تفاوت چندانی با نسخه‌های قبلی ندارند.

 

کریر فیفا و مستر لیگ PES بیشتر از هر سالی در این نسخه به یکدیگر شبیه شده‌اند. در هر دو باید به سوالات خبرنگاران پاسخ دهید. البته در کریر فیفا یک مکانسیم ساده‌ طراحی شده که پاسخ شما به سوالات به طور حدودی روی روحیه بازیکنان، طرفداران و مدیران باشگاه اثر خواهد گذاشت.

 

این مکانسیم با چنین دقتی در مستر لیگ وجود ندارد و به همین خاطر ممکن است حس کنید که تمام این گفتگوها با خبرنگاران فایده چندانی ندارند.

 

به طور خلاصه، بخش‌های آفلاین هر دو بازی تفاوت چندانی با قسمت‌های قبلی ندارند و تنها فیفا ولتا است که شاید بتواند گروهی را برای مدتی طولانی سرگرم کند. در سمت خوب ماجرا برای PES 2020، بخش مای کلاب به بلوغ نسبی رسیده و می‌توان روی آن به عنوان یک سرگرمی طولانی مدت حساب کرد. مخصوصا با توجه به این نکته که کونامی در دادن سکه‌های مورد نیاز برای خرید بازیکنان به کاربرانش دست و دل بازتر از الکترونیک آرتز است.

 

فیفا هنوز از PES زیبا‌تر است

گزارشگرهای لیگ قهرمانان اروپا فیفا 19 یعنی درک ری و لی دیکسون نقش گسترده‌تری در فیفا 20 دارند و جملات متفاوت و جدید آن‌ها باعث شده تا فضای گزارش‌ها در فیفا 20 متفاوت از نسخه‌های قبلی باشد. در مقابل PES 2020 همچنان از همان گزارشگرهای قدیمی استفاده می‌کند. جملات آن‌ها نیز به‌روز شده اما همچنان تعداد این جملات به شکل قابل مشاهده‌ای کم است و احتمالا بعد از چند بازی شما هم مثل من قطع کردن صدای گزارشگر را ترجیح خواهید داد.

 

منوی فیفا 20 هم ثابت مانده و حالت استاندارد و دوست‌داشتنی خود را حفظ کرده. در مقابل منوی PES 2020 ساده‌تر از گذشته و دسترسی به بخش‌های مختلف بازی راحت‌ است. البته شاید بی رنگ و لعاب بودن این منو بعد از مدتی برای شما خسته کننده شود.

 

در زمینه لایسنس‌ها فیفا همچنان با در اختیار داشتن ۳۰ لیگ فوتبال و ۱۷ هزار بازیکن پیشتاز است اما وضعیت PES هم بهتر از قبل شده و کونامی با بستن قرارداد انحصاری با باشگاه یوونتوس و لایسنس کردن سری آ و جام ملت‌های اروپا، PES 2020 را در وضعیت بهتری نسبت به سال‌های گذشته قرار داد. از بخش ادیت PES 2020 که یکی از مهم‌ترین نکات مثبت این بازی هست هم نباید غافل شد. زیرا با استفاده از این بخش به راحتی می‌توانید با نصب یک پچ ساده به لباس و لوگوی واقعی تیم‌ها دسترسی پیدا کنید.

 

موسیقی‌های هر دو بازی هم با کیفیت هستند و ناامیدتان نخواهند کرد. البته تعداد موسیقی‌های لایسنس شده برای فیفا 20 (مخصوصا با در در نظر گرفتن آهنگ‌های بخش ولتا) بسیار بیشتر از PES 2020 بوده و در نتیجه در طولانی مدت گوش شما از شنیدن آن‌ها خسته نخواهد شد.

 

فیفا 20 همچنان در بخش‌های خارج از زمین برنده بلامنازع رقابت است اما پیشرفت‌های چشم‌گیر PES 2020 در زمینه گیم‌پلی باعث شده تا همین حالا بسیاری از کاربران و منتقدان این بازی را عنوان سرگرم‌کننده‌تری نسبت به فیفای جدید بدانند. شما کدام را ترجیح می‌دهید؟ فیفا 20 با بخش ولتا و لیست طولانی موزیک و تیم‌های لایسنس شده یا PES 2020 با گیم‌پلی پر هیجان و کم اشکالش؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.